Aktualności
Kopernik - Rozdział 8 / Copernicus - Chapter 8
23.06.2023
Tekst Polski
Tym razem w rolę narratora wciela się Martin, zobaczmy więc jak to wygląda z jego perspektywy.W rozdziale tym Petro po raz pierwszy prezentuje swój najnowszy algorytm Kopernika i... nie wszystko idzie tak, jak się tego spodziewano...
Kopernik - Część 1 / Copernicus - Part 1
25.06.2023
Tekst Polski
Mamy za sobą pierwsze 8 rozdziałów powieści (ze 147). Poznaliśmy głównych bohaterów i wstępny zarys fabuły. O ile w pierwszych 8 rozdziałach mieliśmy do czynienia bardziej z sielankowym filmem obyczajowym, tak od rodziału 9 fabuła mocno się "komplikuje" i powieść zaczyna przypominać bardziej film sensacyjny, który w moim odczuciu nie nadaje się do czytania po jednym rozdziale. Lepiej uchwyci się tę powieść czytając jej większe fragmenty naraz, powiedzmy po 5-10 rozdziałów. Umożliwi to ujrzenie poruszanych wątków w nieco szerszej perspektywie. Dlatego do lektury przekładu kolejnych rozdziałów zapraszam za jakiś czas, gdy będą one opublikowane zbiorczo, prawdopodobnie jako "Część 2".
English Text
We have completed the first 8 chapters of the novel (out of 147). We have met the main characters and the initial outline of the plot. While in the first 8 chapters we were dealing more with an idyllic drama movie, from chapter 9 the plot becomes heavily "complicated" and the novel begins to resemble more an action movie, which in my opinion is not suitable for reading one chapter at a time. You will get a better grasp of the novel by reading larger fragments of it at a time, say 5-10 chapters at a time. This will enable you to see the events in a slightly broader perspective. Therefore, I invite you to read the translation of more chapters in some time, when they will be published collectively, probably as "Part 2".Kopernik - Rozdział 7 / Copernicus - Chapter 7
17.06.2023
Tekst Polski
Gdy przyjechałem na miejsce, zachód słońca ogarniał już wyspę. Czerwone klify rozświetlone były dominującym pomarańczowym światłem. Nawet drzewa zdawały się zmieniać kolor, jakby jakiś niewidzialny ogień kąpał wszystko w złotej pomarańczy.
Kopernik - Rozdział 6 / Copernicus - Chapter 6
16.06.2023
Tekst Polski
Trzecie piętro było podobne do swojego poprzednika. Sala główna - tak jak piętro niżej - szokowała swoim ogromem, ale tym razem nie zawierała rzeźby. Ogrom przestrzeni sprawił, że poczułam się jak mrówka stojąca na polu z wypolerowanego kamienia...
Kopernik - Rozdziały 4-5 / Copernicus - Chapters 4-5
15.06.2023
Tekst Polski
"Kiedy nasz kierowca podjechał pod posiadłość, od razu dostrzegłam podobieństwo do Białej Damy. Martin nazywał ją czule: Ginewra, nawiązując do mitologicznej królowej..."
Kopernik - Rozdział 1 / Copernicus - Chapter 1
10.06.2023
Tekst Polski
Pierwszy rozdział najnowszej powieści Jamesa. Poznajemy w nim artystkę o imieniu Saraf oraz jej związek z tajemniczym projektem...Powieść dostępna w dwóch formatach:
1) Biblioteczny - wirtualna książka, najwygodniejsza do korzystania na ekranie komputera lub telewizorze. Na panelu pod książką przycisk "Pełen ekran".
2) PDF - klasyczny pdf, najwygodniejszy do korzystania na smartfonie lub wszędzie tam gdzie format biblioteczny się nie sprawdza.
Oryginał powieści "Kopernik" zawiera tylko jeden element graficzny, którym jest okładka książki. Na okładce znalazł się obraz namalowany przez Jamesa Mahu, jednak na chwilę obecną okładka ta została pominięta w wydaniu przedpremierowym tu dostępnym i będzie ona opublikowana po oficjalnej premierze oryginału na nowej stronie projektu MOCI.
Ponadto w obecnym tu wydaniu książki postanowiłem zamieścić dodatkowe ilustracje, przygotowane przeze mnie (tłumacz) na potrzeby zobrazowania wyglądu poszczególnych bohaterów, otoczenia, bądź wydarzeń. Tym razem zdecydowałem się eksperymentalnie skorzystać z nowego narzędzia jakie w ostatnim czasie udostępniono publicznie. Mowa tu o technologii generowania obrazów przez algorytmy AI (sztucznej inteligencji) w oparciu o wytyczne dostarczanie przez użytkownika do odpowiedniej konsoli.
Brzmi to niezwykle, lecz osobiście technologię taką postrzegam jako po prostu kolejne narzędzie do tworzenia grafiki komputerowej. Możemy użyć tu prostej analogii tego typu: kiedyś wszystkie warzywa i owoce trzeba było kroić, lecz w pewnym momencie pojawiła się technologia blendera kuchennego, która daje możliwość włożenia do niej różnych składników w różnych proporcjach, po czym po jej uruchomieniu otrzymujemy nowy produkt będący połączeniem włożonych wcześniej składników.
Podobnie wygląda to w przypadku generatora grafiki AI, kluczem są włożone do niego składniki w postaci opisów tekstowych, specjalnych komend, czy grafik poglądowych, które zdecydują o tym jaki powinien być efekt końcowy. Przykładowo do stworzenia grafiki Saraf kluczowe było dostarczenie wytycznych typu: wiek, budowa ciała, rodzaj włosów, pochodzenie etniczne, typ osobowości, profesja, w jakiej ma znajdować się pozycji, szczegóły otoczenia, światło, typ aparatu, obiektyw dla wygenerowanej grafiki itp.
Technologia ta dopiero raczkuje i miewa czasem swoje niedociągnięcia, ale już na tym etapie przy odrobinie praktyki i poprawkach w tradycyjnym edytorze grafiki daje ciekawe możliwości. Swoją drogą myślę, że tego rodzaju technologia z biegiem czasu może być rozwinięta do czegoś co przypominać będzie Holodek znany z seriali Star Trek, czyli generator światów wirtualnych na życzenie w oparciu o wytyczne użytkownika.
English Text
The first chapter of James' latest novel. We meet an artist named Saraf and her connection to the mysterious project...The novel itself is available in two formats:
1) Library - a virtual book, most convenient for use on a computer screen or TV. On the panel below the book there is a "Full screen"button.
2) PDF - classic pdf, most convenient for use on a smartphone or wherever the library format does not work.
The original novel "Copernicus" contains only one graphic element, which is the book cover. The cover featured an image painted by James Mahu, but for the moment this cover has been omitted from the pre-release edition available here, and it will be published after the official release of the original on the new MOCI project website.
In addition, in the edition of the book available here, I have decided to include additional illustrations prepared by me (the translator) for the purpose of depicting the appearance of particular characters, places, or events. This time I decided to experimentally use a new tool that has recently been made available to the public. We are talking about the technology of generating images by AI (artificial intelligence) algorithms based on the guidelines provided by the user to the appropriate console.
It sounds amazing, but personally I see such technology as simply another tool for creating computer graphics. We can use a simple analogy of this type here: once upon a time, all vegetables and fruits had to be cut, but at some point a kitchen blender technology appeared, which gives you the ability to put different ingredients in different proportions, and then when you run it, you get a new product that is a combination of the ingredients you put in before.
The same is true of the AI graphics generator, the key is the inserted ingredients in the form of text descriptions, special commands, or overview graphics, which will decide what the end result should be. For example, for the creation of Saraf graphics, the key was to provide guidelines such as: age, body build, hair type, ethnicity, personality type, profession, what position she should be in, details of the environment, light, camera type, lens for the generated graphics, etc.
The technology is only in its infancy and sometimes has its shortcomings, but even at this stage with a little practice and tweaking in a traditional graphics editor, it offers interesting possibilities. By the way, I think this kind of technology over time could be developed into something resembling the Holodeck known from the Star Trek series, i.e. a generator of virtual worlds on demand based on user guidelines.